Finansowanie Auta Używanego

Proces zakupu auta używanego wspieranego finansowaniem w zależności od dokumentu zakupowego.

Post podzielimy na 3 części w zależności od dokumentu zakupowego: Faktura VAT 23%, Faktura VAT-marża, umowa kupna-sprzedaży.

I. Faktura VAT 23%.
Tutaj mamy do wyboru całe spectrum produktów: leasing operacyjny, finansowy (niekorzystny), kredyt samochodowy, pożyczkę leasingową. Kilka najważniejszych punktów przy finansowaniu aut używanych:
1. Nie starsze niż +/- 8 lat. Firmy leasingowe stosują zasadę wiek pojazdu+okres finansowania = limit. W większości limit ten wynosi 10 lat, więc 8 letnie auto możemy sfinansować na 2 lata, 7 letnie na 3, 6 letnie na 4 itd. Są leasingi z dłużymi limitami, np. Alior 15 lat BNP 11 lat
2. Minimalna wpłata 10%. Zdarzają się sytuację że da się sfinansować auto na 0% ale warunek to bardzo dobry scoring klienta lub auto od autoryzowanego dostawcy.
3. Dostawca. Najlepiej taki, który ma autoryzacje u leasingodawcy. Większość dealerów aut używanych takową posiada, ale zdarzają się też małe komisy, lub nawet małe JDG które ściągają konkretne auta pod zamówienia. Autoryzacja oznacza że sprzedawca przeprowadził z finansującym X transakcji, jego klienci są dobrymi klientami dla banku, auta są sprawdzone, nieobciążone akcyzami, użytkownicy nie skarżą się na auta.
4. Wycena. Jeśli auto nie pochodzi od autoryzowanego dostawcy auto musi mieć sprawdzoną wartość. W 1 kolejności wycenia się auto po Eurotax (system większości TU do wyceny bazowej pojazdu), a następnie większość zleca DEKRĘ lub przynajmniej oględziny. DEKRA to wycena rzeczoznawcy, koszt na osobówkę to 350zł netto (czas procesu wydłuży się od 3 do 5 dni roboczych). W zamian dostajemy raport na ok. 25 stron, dokładne zdjęcia uszkodzeń, sprawdzona blacha, zużycie itd. Rzeczoznawca robi korekty za wyposażenie oraz zużycie i wycenia finalnie auto. Ale istnieją też banki, np BNP, które wyceniają swoim systemem. Jak wartość się nie zgadza to można podesłać 3 linki z otomoto z podobnymi autami żeby jednak potwierdzić wartość.
5. Ścieżka własności. Wymaganą dokumentacją są faktury pochodzeniowe. Czyli bank wymaga faktur pośrednich, zazwyczaj dwóch wstecz. Poza fakturami chce też potwierdzeń zapłaty.
6. Akcyza, cło. Dla aut spoza UE wymagane jest cło, dla aut z innych krajów UE wymagana jest akcyza. I często potwierdzenie zapłaty. Wyjątkiem jest znowu BNP, któremu wystarczy tylko potwierdzenie zapłaty z ZEFIR (bez konkretnych kwot, ile zostało zapłacone, od jakiej kwoty). Leasingi dbają o to, aby przypadkiem urząd celno-skarbowy nie upomniał się o swoje. I tutaj ciekawostka: za niezapłacony podatek odpowiedzialna jest osoba/podmiot, która zarejestrowała auto w kraju jako pierwsza. Czyli może być komis-importer, może nie zapłacić akcyzy, albo zapłacić zaniżoną, a roszczenie przejdzie na nieświadomego kupującego.
7. Ograniczenie kwotowe. W większości firm leasingowych kwota finansowania netto (wartość netto pojazdu – wpłata własna) wynosi 10.000 PLN, wyjątkiem jest BNP gdzie ta wartość wynosi 20.000 PLN.

Podsumowując, do leasingu aut używanych tańszych (mniej niż 80.000PLN) polecam BNP i w drugiej kolejności Alior w związku z brakiem wyceny DEKRY. Na miejscu trzecim dałbym PKO. Wyceny nie robi podobno Impuls, chociaż tam dosyć ciężko z używkami (aczkolwiek bezpośrednio nie procesowałem, wiem od mojego opiekuna, że niechętnie do tego podchodzą).

II. VAT-marża
Dokument sprzedaży występujący w komisach, charakteryzuje się tym, że nie ma VAT przy takich autach. Jest to też dobra opcja żeby przepuścić auto od osoby prywatnej, komisy biorą za taki zabieg ok. 2%. Sfinansować auto możemy leasingiem finansowym, leasingiem VAT-marża. Podatkowo jest to ten sam produkt, jednak w finansowym nie ma wykupu, jest przeniesienie praw własności, zazwyczaj na 0,1%, w VAT-marża możemy ten wykup zrobić (np. 10-20%). Jest jeszcze opcja kredytu samochodowego lub pożyczki leasingowej. W przypadku kredytu nie ma procedury uproszczonej oraz zobowiązanie jest widoczne w BIK. Przy pożyczce leasingowej zdolność liczymy po przychodzie i zobowiązanie nie jest widoczne w BIK. Warunki jak oprocentowanie i prowizja są takie same w obu przypadkach, dlatego częściej wybiera się pożyczkę leasingową.
Leasing Finansowy/VAT-marżą czy pożyczka leasingowa/kredyt samochodowy? Droższa będzie pożyczka, ale możemy ją wziąć na dłuższy okres (5 lat vs. 10 lat) oraz mamy opcję szybszej spłaty – w leasingu finansowy takiej opcji nie ma, warunki zawarte na początku nie ulegają zmianie. Podatkowo jest to samo: amortyzujemy pojazd a odsetki stanowią nasz KUP (Koszt Uzyskania Przychodu). Ważne: za wcześniejszą spłatę pożyczki lub kredytu samochodowego pobierana jest opłat 2% od wartości spłacanego kapitału! Wyjątkiem jest mBank, który nie ma takiej opłaty.

Podsumowując: auta głównie komisów, droższe niż leasing operacyjny. prowizje od 1%, oprocentowanie od 5,49% do 10% rocznie. Średnie warunki rynkowe dla pożyczek/kredtów to 7% prowizja i 7% oprocentowanie nominalne. Leasing finansowy to mocny margines na rynku w segmencie motoryzacyjnym. Używa się go głównie do maszyn/ urządzeń medycznych.

III. umowa kupna-sprzedaży
Tutaj opcją jest kredyt samochodowy (BNP, mBank, GetIn) lub pożyczka leasingowa (BNP, inne firmy leasingowe które oferują pożyczkę leasingową nie honorują umowy kupna sprzedaży). Więcej nie piszę, bo produkty zostały opisane wcześniej.

UDostępnij